الجمعة، 23 نوفمبر 2018

صورة وحرف................Mahfouz Elbaramony

صورة و حرف  ..

يااااااا   دنيا ..

        تعرفي نعمة الغلبان  ..
إنه دايما شبعان ..
                  زى  عم شعبان  ..
هو  ..
إللي طول عمره ف حياته  قنوع ..
            طول ما النعمة ف إيده ما يجوع  ..
و لا يهمه  ..
الأكل  من  أى  نوع ..
                 ما تفرق  معاه  أبدا  إزاى مصنوع   ..

دايما شبعان و لا ميت من الجوع ..
            راضي ب حياته دايما ب الخشوع   ..

يااااااا   دنيا  ..
عم شعبان ..

ب يزرع  ورود حتى لو الأمل  ممنوع  ..
          ما يهمه وجود حتى لو عاش مخدوع  ..

أصل مفيش خلود   ما عاد  رجوع ..
           الدنيا  كلها ع بعضها   وهم  و دموع    ..

حتى  يا دنيا   ..
لو الضحكة منك  صفرة  ..
               ب  صفار  متصفر ب إصفرار    ..

ف الأخر  كله  هيسكن ف  حفرة ..
          محفورة  ب حفار متحفر  ب  أقدار ..

إوعي  ..
تفتكري هتهزميه ..
              أو تحاولي تجرحيه ..

طول ما هو  محافظ ..
             ع النعمة و حافظ ..

إن الرزق من عند الحافظ ..
            هيعيش دايما عليه محافظ  ..

رب الخلق الرحمن  ..
دايما مع  ..
الغلبان ..
       الشقيان ..
                التعبان ..
                        الإنسان ..
عايشين  ع  أرض    الأمان ..

يااااااا  دنيا  ..
الناس الغلابة ..

عمرك ما هتهلكيهم    ..
                       ب  الدمار  ..
و  لا  ..
عمرك   ما  هتحرقيهم    ..
                        ب   النار    ..
و  لا  ..
عمرك  ما   هتلويهم    ..
                        ب إنهيار   ..
و  لا  ..
عمرك   ما  هتكسريهم ..
                       ب إنكسار ..

يا  أراضي   الظلم ..
كفاية بقا دم ..
            خلينا نعيش ..
                 من غير  غم ..
                     و ناكل عيش ..
                          من غير سم  ..
القتل  و الخراب  يبقى  مفيش ..
        و  حلاوة السلام تعم و نعيش  ..

يااااااا  دنيا  ..

ف كتير زى  عم شعبان الغلبان  ..
                            شايل ف إيده  العيش  ..

نفسهم  الطيبة الطاهرة يحسيوا   ..
                                 ب طعم  العيش     ..

معدتهم قنوعة مش عايزين منك ..
                                       غير العيش     ..
لا طمعانين ..
               دايما شبعانين ..
مش جاعنين  ..
       ب القناعة عايشين ..
         ب الحب  متواجدين  ..
             ب  الطيبة طاهرين  ..
               ب النقاء  صافيين   ..
                  ب البهاء  منوريين ..
                     ب الأخاء بني آدمين   ..

يااااااا  دنيا  ..

خلي بالك منهم ف دوران السنين ..
      دول ناس ريحتهم  زى الياسمين ..
              ب طينة الطيبة كلهم مخلوقين  ..
                   مش عايزين غير يعيشوا مكرمين ..

هذيان قلم :
: محفوظ البراموني :

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق